hanzmirck

mei 25, 2014

Eerste stadsgedicht

Filed under: Uncategorized — hanzmirck @ 12:15 pm

Griftinkt 26

 

Aanvankelijk aanmodderend, Apeldoorn absorberend als afwaswater,

een verbaasde beekprik in een blauwe Donau; de cadens van calamiteit,

cumulatief als een canzone over de chaostheorie

Ergens in een Eendrachtstraat begint mijn eenmansactie,

 

facsimile de FAQ van mijn fatum, de feiten feilbaar en pijlbaar,

Glinsterend, gulzig gravend en golvend, grondig en mondig,

geruisloos, gezien en ongezien zo gaarn grammaticaal, huis aan huis

halfautomatisch hardop hengelend, hartroerend en helderziend

 

Een impuls vormt inmiddels mijn ideaal, illegaal of erkend,

innerlijk idyllische inktvlek. Jobhoppend jagend met jobsgeduld,

jammerlijk jambisch of ongerijmd, kloppende klanken,

klotsende katheder, katheter van de stad

 

Mijn loop is logisch en laveloos, papiermolens moeten malen,

ik meng mezelf murmelend. De makkelijke weg neem ik niet,

opgaand in de omgeving kan ik de onderstroom proeven

en ploeg me puntig door de plaats

 

Quasi-quatsch is de queuevorming: ritselend ratelende grollen

ruiken het ruisend refrein en stroomversnellend schrijf ik dit

schuimend stroomgedicht met sjeu; een slingerend stadsgewoel,

spelenderwijs spoelend, tergend traag tastend maar uitentreuren urgent

 

Ik verdiep me verbaasd en verwonderd; verblind en verwachtingsvol

verslag doend voor ik voorbij de V&D verval, de wereld weerspiegelend

in wasserijwater en woordenvloed. Ik ben XS, en yolo,

zo zal ik het zand in zakken, mijn zeepsop zien verzanden

 

 

© Hanz Mirck 2014

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

